STRATEGI-DEBATT MED 'DRILLO'

Olsen: Jeg husker at jeg for noen år sia nekta å bli med landslaget på konsert med en slags gatemusikant som het et eller annet jeg ikke husker.

Mannskoret Ørnen: Springsteen.

Olsen: Springsteen? Javel. Jo mindre sagt om dissa tregrepsgutta jo bedre. Jeg gikk i allefall hjem til Hugo Wolf-partiturene mine, men han vesle dritten i Dagbla’, hva heter han da..?

Mannskoret Ørnen: Stanghelle.

Olsen: Stanghelle ja, eller en av disse praktikantene som jobber for ham, klarte å spre inntrykket av at jeg ikke liker musikk. Jeg har tross alt mellomfag i komposisjon. Men jeg liker ikke å skryte, så la folk tru hva dem vil.

Mannskoret Ørnen: En journalist er en som lever av ikke å kunne skrive.

Olsen: Yes. Men her er vi fagfolk. Vi skal snakke strategi. Etymologisk er ordet av gresk opprinnelse og betyr krigføring.

Mannskoret Ørnen: Eller krigstokt. Som begrep knyttes strategi gjerne til én enkelt krig, selv om slagene kan være mange. Derved fastholder man det teleologiske perspektivet,- det målrettede (gr.: telos = mål).

Olsen: Det er riktig, sjøl om det finnes gode musikere som samtidig er dårlige strateger,- Wagner, for eksempel, ville vinne hele verden med operaene sine, særlig Ringen. Men han hadde så høye tanker om seg sjøl at han ikke trudde han hadde bruk for noen strategi. Ørnen derimot, er glimrende strateger, men dår......ja.

Mannskoret Ørnen: Vi går til saken vi Olsen. Vi starter med grunnoppstillingen:

Grunnoppstilling: Enkel Catennacio 1)

Olsen: Detta skulle væra en solid grunnoppstilling. Venstre flanke er litt svekka av at det bare er to annenbasser. Har dere solgt den trea annenbassen til et utenlandsk kor?

Mannskoret Ørnen: Vi solgte én bass til et kor i Qatar.

Olsen: 11.437 Km2, 665485 innbyggere og høyeste fjell er 105 m høyt. Ulikt Norge på mange måter.

Mannskoret Ørnen: Det var en spøk. Vi får nok ikke solgt annenbassene våre noe sted. Vi fikk ikke en gang gitt dem bort til Frelsesarméens loppemarked.

Olsen: Men enkelte av sangera har det jeg kaller ekstrem spisskompetanse. Talleraas er glimrende langs bakken men hjælpeløs i lufta.

Mannskoret Ørnen: En fuktig ørn kan ikke fly. Han har prøvd seg i luftrommet foran motstanderens tappekraner bare én gang og det gikk på trynet. Han dro med seg alt naglefast over bardisken og gikk på hue i steingulvet. Det går gjetord om ham på sykehuset i Zell am See. Bartenderen har ikke sagt et ord om saken. Bartenderen har faktisk ikke sagt et ord i det hele tatt siden 1989. Han bare mottar bestillinger med et skremt blikk.

Olsen: Det understreker bare det jeg har sagt om aldri å miste den defensive formasjonen på bortebane. Det er jo Beatles som lanserte referanseoppstillinga her.

Arne Scheie: The Beatles er såvidt jeg husker eneste band med fire musikere som rykket opp fra 5. divisjon til toppserien på to sesonger i perioden 1961 - 1963 og med bare èn utskiftning på laget. Av band med fem musikere har vi jo flere eksempler på raske opprykk. Et annet interessant forhold er at Lennons far hadde tolv rette i tipping to ganger samme år i 1955, og det er rekord blant popmusikerfedre som ikke bodde sammen med musikerens mor. Blant popmusikerfedre som bodde sammen med musikermoren har vi jo eksempler på både én og to tolvere innenfor samme halvår på femtitallet, alle husker vel....

Olsen og Ørnen: Hold kjeft Arne. Gå ut.

 

The Beatles: Defensiv Catennacio

Olsen: Vi har jo gått igjennom denna oppstillinga før, og dere har jo deres variant som jeg betrakter som bunnsolid. Når det gjelder Beatles’ oppstilling, er styrken slik jeg ser det, Harrison. Dere husker hva han sa i filmen Let It Be: «I’ll play what you want me to play». Han løp ikke til Dagbla’ og klagde over at han ikke fikk bestemme hva han skulle spella eller hvor han skulle stå. Lennon var forøvrig glimrende på venstre flanke, men han han er jo ute med langtidsskade. La oss se nærmere på Ørnens defensive grunnspill:

Ørnen: Defensiv Catennacio med statisk sweeper

Olsen: Furuseth speller kontrabass i denna oppstillinga, og forsvaret blir dermed ekstremt sterkt. I løpet av en konsert vil det dermed oppstå en rekke breakdownfaser. Overgangen til angrepsspill før motstanderen rekker å stenge baren eller rett og slett gå hjem, må skje lynraskt. Han der, han som kom inn døra nå, over en time for seint, er han rask?

Mannskoret Ørnen: Nei.

Olsen: Han ser ikke sånn ut heller. Vi forutsetter likavæl rask overgang til angrepsformasjonen. Den enkleste av disse ser så vidt jeg husker sånn ut:

Ørnen: Offensiv Catennacio med statisk sweeper og spiss («1-9-1»)

Mannskoret Ørnen: Det er riktig. Oppstillingen er inspirert av Flo-pasningen, og fungerer best når en kontant kontrabass-intro tas direkte opp av Talleraas i solistposisjon.

Olsen: En rolle han fyller med stor sjøltillit, og det er avgjørende. Motstanderen skjønner vel knapt hva som skjer her.

Mannskoret Ørnen: De tror ikke sine egne øyne. I refrenget, og ellers i utide, kommer Bragen på løp i returrommet, med ukulele!

Olsen: Ikke mitt favorittinstrument (det er cello), men jeg ser jo klart den offensive overlegenheten som ligger i oppstillinga. Denne formasjonen blåser vel enhver konkurrent av scenen, Guldbergs for eksempel, men det er allikevel ikke det beste dere har å stille opp med!?

Mannskoret Ørnen: Langt i fra. Vi går tilbake til klassikerne for å få teoretisk fotfeste. Se på denne:

 

The Rolling Stones: Overgangspill

Mannskoret Ørnen: Denne oppstillingen har kimen til noe svært sterkt i seg. Stones lyktes aldri i å utvikle dette helt, til det var det for mye uro i første rekke. Jones forsøkte hele tiden å konkurrere med Jagger og Richards om plass og oppmerksomhet. Til slutt ga han som kjent opp og ble en habil dykker. Han har den uslåelige rekorden i å holde pusten under vann (34 år så langt) og han har derved gjort Bizets Perlefiskere til narr. Det var Mannskoret Ørnen som reddet Bizet fra posthum vanære gjennom å gi operaen nytt innhold. Nok om det, Jones ble erstattet av Taylor, som hadde sklitaklinger («slide tackles») som spesialitet. Taylor hadde imidlertid ikke det som krevdes (støpejernslever), og ble igjen erstattet av Wood, som er en typisk sliter som aldri spiller ego. Antakeligvis fordi han ikke kan spille.

Olsen: Hvordan bruker Ørnen denne oppstillinga?

Mannskoret Ørnen: Vi bruker den i kombinasjon med en annen kjent oppstilling, som er populær i mindre besetninger; Power trio.

 

Cream: Power trio

Mannskoret Ørnen (2. tenor frå Vestlandet): Kven er alle desse karane?

Mannskoret Ørnen: Unnskyld, vi tar en jazzoppstilling i stedet:

 

Oscar Peterson: Power trio

Olsen: Peterson holder litt mye på ballen etter min smak, men jeg trur jeg ser omrisset av Ørnens vinneroppstilling her. Legg Catennacioen i bånn, Power trio over og legg vekt på breakdownfasen, overgangsspellet. Da får du...

Mannskoret Ørnen: Total fotball!

Mannskoret Ørnen; Total fotball

Olsen: En vinner.

Mannskoret Ørnen: En vinner.

****************************************************************************************************************************

NOTER:

1) Catennacio (it.): Kurve som beskrives av lenke som henger fritt mellom to punkter. Her den bue som beskrives innover på scenen av Mannskoret Ørnen i grunnoppstilling. Kurven er beslektet med en hyperbolsk paralleloide, men er egentlig en analog hyperbolsk cosinusfunksjon (cosinus hyperbolicus) med formelen

Formelen ble første gang utarbeidet av den tyske matematiker og teolog Nicolaus Cusanus (ty.: Nikolaj Krebs, 1401 - 1464).

Vanskelig? Ikke for oss.

Catennacioen, eller Cusanuskurven, har optimale statiske egenskaper og er benyttet i flere byggverk som stiller spesielle krav. Blant annet av den tyske arkitekt Frei Otto i de spektakulære konstruksjonene på OL-anlegget i München fra 1972, og av den spanske arkitekt Antonio Gaudi i den uferdige katedralen i Barcelona, Sagrada Familia.

 

2) Olsen: Ikke han. En annen.

 

****************************************************************************************************************************


ENGLISH SUMMARY:

Glenn Hoddle: On several occations now, I’ve seen The Eagles swaying on stage, crashing about and falling over, and, invariably forgetting their lyrics. I believe this is God’s punishment for sins commited in past lives.

The Eagles: You fucking moron. We were pissed.

Glenn Hoddle: The Lord sayeth: Woe to him that under the influence of alcoholic beverages covets his friend’s wife, attempts to ride a bicycle (successfully or not), plays Premier League football or tries to sing complicated choral works (Matt. 4. 2-4).

The Eagles: Get him out of here. Jesus.