STRATEGI-DEBATT MED 'DRILLO'
Olsen: Jeg husker
at jeg for noen år sia nekta å bli med landslaget på konsert
med en slags gatemusikant som het et eller annet jeg ikke husker.
Mannskoret Ørnen: Springsteen.
Olsen: Springsteen?
Javel. Jo mindre sagt om dissa tregrepsgutta jo bedre. Jeg gikk i
allefall hjem til Hugo Wolf-partiturene mine, men han vesle
dritten i Dagbla, hva heter han da..?
Mannskoret Ørnen: Stanghelle.
Olsen: Stanghelle
ja, eller en av disse praktikantene som jobber for ham, klarte å
spre inntrykket av at jeg ikke liker musikk. Jeg har tross alt
mellomfag i komposisjon. Men jeg liker ikke å skryte, så la
folk tru hva dem vil.
Mannskoret Ørnen: En
journalist er en som lever av ikke å kunne skrive.
Olsen: Yes. Men her
er vi fagfolk. Vi skal snakke strategi. Etymologisk er ordet av
gresk opprinnelse og betyr krigføring.
Mannskoret Ørnen: Eller
krigstokt. Som begrep knyttes strategi gjerne til én
enkelt krig, selv om slagene kan være mange. Derved fastholder
man det teleologiske perspektivet,- det målrettede (gr.: telos
= mål).
Olsen: Det er
riktig, sjøl om det finnes gode musikere som samtidig er
dårlige strateger,- Wagner, for eksempel, ville vinne hele
verden med operaene sine, særlig Ringen. Men han
hadde så høye tanker om seg sjøl at han ikke trudde han hadde
bruk for noen strategi. Ørnen derimot, er glimrende strateger,
men dår......ja.
Mannskoret Ørnen: Vi
går til saken vi Olsen. Vi starter med grunnoppstillingen:
Grunnoppstilling: Enkel Catennacio
1)
Olsen: Detta skulle
væra en solid grunnoppstilling. Venstre flanke er litt svekka av
at det bare er to annenbasser. Har dere solgt den trea
annenbassen til et utenlandsk kor?
Mannskoret Ørnen:
Vi solgte én bass til et kor i Qatar.
Olsen: 11.437 Km2,
665485 innbyggere og høyeste fjell er 105 m høyt. Ulikt Norge
på mange måter.
Mannskoret Ørnen:
Det var en spøk. Vi får nok ikke solgt annenbassene våre noe
sted. Vi fikk ikke en gang gitt dem bort til Frelsesarméens
loppemarked.
Olsen: Men enkelte
av sangera har det jeg kaller ekstrem spisskompetanse. Talleraas
er glimrende langs bakken men hjælpeløs i lufta.
Mannskoret Ørnen: En
fuktig ørn kan ikke fly. Han har prøvd seg i luftrommet foran
motstanderens tappekraner bare én gang og det gikk på trynet.
Han dro med seg alt naglefast over bardisken og gikk på hue i
steingulvet. Det går gjetord om ham på sykehuset i Zell am See.
Bartenderen har ikke sagt et ord om saken. Bartenderen har
faktisk ikke sagt et ord i det hele tatt siden 1989. Han bare
mottar bestillinger med et skremt blikk.
Olsen: Det
understreker bare det jeg har sagt om aldri å miste den
defensive formasjonen på bortebane. Det er jo Beatles som
lanserte referanseoppstillinga her.
Arne Scheie: The
Beatles er såvidt jeg husker eneste band med fire musikere som
rykket opp fra 5. divisjon til toppserien på to sesonger i
perioden 1961 - 1963 og med bare èn utskiftning på laget. Av
band med fem musikere har vi jo flere eksempler på raske
opprykk. Et annet interessant forhold er at Lennons far hadde
tolv rette i tipping to ganger samme år i 1955, og det er rekord
blant popmusikerfedre som ikke bodde sammen med musikerens mor.
Blant popmusikerfedre som bodde sammen med musikermoren
har vi jo eksempler på både én og to tolvere innenfor samme halvår
på femtitallet, alle husker vel....
Olsen og Ørnen:
Hold kjeft Arne. Gå ut.
The Beatles: Defensiv
Catennacio
Olsen: Vi har jo
gått igjennom denna oppstillinga før, og dere har jo deres
variant som jeg betrakter som bunnsolid. Når det gjelder
Beatles oppstilling, er styrken slik jeg ser det, Harrison.
Dere husker hva han sa i filmen Let It Be: «Ill
play what you want me to play». Han løp ikke til Dagbla
og klagde over at han ikke fikk bestemme hva han skulle spella
eller hvor han skulle stå. Lennon var forøvrig glimrende på
venstre flanke, men han han er jo ute med langtidsskade. La
oss se nærmere på Ørnens defensive grunnspill:
Ørnen: Defensiv
Catennacio med statisk sweeper
Olsen: Furuseth
speller kontrabass i denna oppstillinga, og forsvaret blir dermed
ekstremt sterkt. I løpet av en konsert vil det dermed oppstå en
rekke breakdownfaser. Overgangen til angrepsspill før
motstanderen rekker å stenge baren eller rett og slett gå
hjem, må skje lynraskt. Han der, han som kom inn døra nå,
over en time for seint, er han rask?
Mannskoret Ørnen:
Nei.
Olsen: Han ser ikke
sånn ut heller. Vi forutsetter likavæl rask overgang til
angrepsformasjonen. Den enkleste av disse ser så vidt jeg husker
sånn ut:
Ørnen: Offensiv
Catennacio med statisk sweeper og spiss («1-9-1»)
Mannskoret Ørnen:
Det er riktig. Oppstillingen er inspirert av Flo-pasningen, og
fungerer best når en kontant kontrabass-intro tas direkte opp av
Talleraas i solistposisjon.
Olsen: En rolle han
fyller med stor sjøltillit, og det er avgjørende. Motstanderen
skjønner vel knapt hva som skjer her.
Mannskoret Ørnen: De
tror ikke sine egne øyne. I refrenget, og ellers i utide, kommer
Bragen på løp i returrommet, med ukulele!
Olsen: Ikke mitt
favorittinstrument (det er cello), men jeg ser jo klart den
offensive overlegenheten som ligger i oppstillinga. Denne
formasjonen blåser vel enhver konkurrent av scenen, Guldbergs
for eksempel, men det er allikevel ikke det beste dere har å
stille opp med!?
Mannskoret Ørnen:
Langt i fra. Vi går tilbake til klassikerne for å få teoretisk
fotfeste. Se på denne:
The Rolling
Stones: Overgangspill
Mannskoret Ørnen: Denne
oppstillingen har kimen til noe svært sterkt i seg. Stones
lyktes aldri i å utvikle dette helt, til det var det for mye uro
i første rekke. Jones forsøkte hele tiden å konkurrere med
Jagger og Richards om plass og oppmerksomhet. Til slutt ga han
som kjent opp og ble en habil dykker. Han har den uslåelige
rekorden i å holde pusten under vann (34 år så langt) og han
har derved gjort Bizets Perlefiskere til narr. Det var
Mannskoret Ørnen som reddet Bizet fra posthum vanære gjennom å
gi operaen nytt innhold. Nok om det, Jones ble erstattet av
Taylor, som hadde sklitaklinger («slide tackles») som
spesialitet. Taylor hadde imidlertid ikke det som krevdes
(støpejernslever), og ble igjen erstattet av Wood, som er en
typisk sliter som aldri spiller ego. Antakeligvis fordi han ikke kan
spille.
Olsen: Hvordan
bruker Ørnen denne oppstillinga?
Mannskoret Ørnen: Vi
bruker den i kombinasjon med en annen kjent oppstilling, som er
populær i mindre besetninger; Power trio.
Cream: Power
trio
Mannskoret Ørnen (2.
tenor frå Vestlandet): Kven er alle desse karane?
Mannskoret Ørnen: Unnskyld,
vi tar en jazzoppstilling i stedet:
Oscar Peterson: Power
trio
Olsen: Peterson
holder litt mye på ballen etter min smak, men jeg trur jeg ser
omrisset av Ørnens vinneroppstilling her. Legg Catennacioen i
bånn, Power trio over og legg vekt på breakdownfasen,
overgangsspellet. Da får du...
Mannskoret Ørnen:
Total fotball!
Mannskoret
Ørnen; Total fotball
Olsen: En vinner.
Mannskoret Ørnen:
En vinner.
****************************************************************************************************************************
NOTER:
1)
Catennacio (it.): Kurve som beskrives av lenke som
henger fritt mellom to punkter. Her den bue som beskrives innover
på scenen av Mannskoret Ørnen i grunnoppstilling. Kurven er
beslektet med en hyperbolsk paralleloide, men er egentlig en
analog hyperbolsk cosinusfunksjon (cosinus hyperbolicus)
med formelen
Formelen ble første gang
utarbeidet av den tyske matematiker og teolog Nicolaus Cusanus
(ty.: Nikolaj Krebs, 1401 - 1464).
Vanskelig? Ikke for oss.
Catennacioen, eller
Cusanuskurven, har optimale statiske egenskaper og er benyttet i
flere byggverk som stiller spesielle krav. Blant annet av den
tyske arkitekt Frei Otto i de spektakulære
konstruksjonene på OL-anlegget i München fra 1972, og av den
spanske arkitekt Antonio Gaudi i den uferdige katedralen i
Barcelona, Sagrada Familia.
2)
Olsen: Ikke han. En annen.
****************************************************************************************************************************
ENGLISH SUMMARY:
Glenn
Hoddle: On several occations now, Ive seen The
Eagles swaying on stage, crashing about and falling over, and,
invariably forgetting their lyrics. I believe this is Gods
punishment for sins commited in past lives.
The
Eagles: You fucking moron. We were pissed.
Glenn
Hoddle: The Lord sayeth: Woe to him that under the influence
of alcoholic beverages covets his friends wife, attempts to
ride a bicycle (successfully or not), plays Premier League
football or tries to sing complicated choral works (Matt. 4.
2-4).
The
Eagles: Get him out of here. Jesus.
|